Relatiemarketing houdt zich bezig met het identificeren van klantrelaties, het behouden van een goede klantrelatie en het verbeteren van de relatie met klanten. In ieder geval heeft relatiemarketing alles te maken met uw klanten, zowel nieuwe als bestaande klanten.

Ieder bedrijf heeft te maken met klanten die een product of dienst afnemen. Uiteraard gaat een goede klantenrelatie veel verder dan het goedkoop aanbieden van een product of dienst, zaken als service en vertrouwen zijn minstens zo belangrijk.

Zeker in een tijd waar er veel concurrentie is moeten bedrijven zich echt kunnen onderscheiden om nieuwe klanten te verkrijgen en bestaande klanten tevreden te houden. Dat lijkt makkelijker dan het in de praktijk is.

Voordelen relatiemarketing

Bij het goed toepassen van relatiemarketing zijn er een aantal voordelen te noemen, zowel voor het bedrijf als voor de klanten. Voor de klant heeft het als voordeel dat er vertrouwen en rust ontstaat.

Bij McDonalds weet de klant bijvoorbeeld precies wat hij of zij kan verwachten als er iets wordt besteld, daardoor komen mensen meestal terug. Belangrijk daarbij is dus dat de kwaliteit constant is, dat geeft rust en vertrouwen. In feite zorgt dat dus naast een functioneel voordeel ook voor een emotioneel voordeel.

Maar uiteraard heeft ook het bedrijf voordeel bij het op de juiste manier toepassen van relatiemarketing. Het behouden van tevreden klanten kost veel minder geld en moeite dan het verwerven van nieuwe klanten. Want als er een nieuwe klant is verworven begint natuurlijk de lange weg van het vertrouwen opbouwen en het tevreden houden van de nieuwe klant.

Dus het goed toepassen van relatiemarketing is kostenbesparend. Daarnaast kan het omzet verhogend werken omdat bestaande klanten tevreden zijn en meer kopen. Een ander aspect is dat een bedrijf eenvoudiger de prijs van een bepaald product of dienst kan verhogen omdat de klanten tevreden zijn over het bedrijf.

Relatiegeschenken

Een van de meest bekende methoden om bestaande klanten tevreden houden is het geven van relatiegeschenken. Het is in Nederland en de rest van de wereld bijvoorbeeld al heel lang een traditie om zakenrelaties en goede klanten rond de kerstdagen te verrassen met een mooi kerstpakket.

Natuurlijk is een en ander wat veranderd op dat gebied in de loop der jaren. Bedrijven moeten mee met hun tijd dus moeten er originele kerstpakketten worden gegeven. Stukje kaas en wijn is een beetje ouderwets wat dat betreft.

Veel origineler is bijvoorbeeld het geven van kaartjes voor een musical of voetbalwedstrijd. In ieder geval zijn klanten altijd tevreden als ze een mooi of origineel kerstpakket krijgen tegen het einde van het jaar.