Een reorganisatie (of organisatieverandering) is letterlijk een verandering in of van een organisatie. Er bestaat hier verschillende redenen of oorzaken voor. Zo kan het zijn dat de resultaten de verkeerde kant opgaan, er een nieuw idee of uitvinding is in de markt of de komst een nieuwe kapitein op het schip.

Een dergelijke verandering is voor niemand makkelijk. Wat komt er kijken bij een reorganisatie en hoe pak je dit aan?

Volop verandering

Wanneer een bedrijf besluit te reorganiseren, moet er rekening worden gehouden met volop verandering. Deze veranderingen en aanpassingen kunnen en zullen in vrijwel iedere tak van het bedrijf merkbaar zijn.

Een veelgemaakte fout of valkuil is dat er in één tak of discipline een verandering wordt doorgevoerd en er niet goed wordt nagedacht over de gevolgen voor de rest van het bedrijf. Een “kleine verandering” is er dus vrijwel nooit.

Wat is het effect voor de rest van het bedrijf? Als je bij A iets verandert, wat is het effect dan voor B, C en D? Houd er rekening mee dat zelfs Z hier de gevolgen van kan ondervinden.

We zijn allemaal mensen

Een bekende uitspraak is: ‘Waar mensen werken, worden fouten gemaakt’. Feit! Maar houd ook de volgende zaken in gedachten. Waar mensen werken, zijn gevoelens, emoties, rituelen, ervaringen en voorkeuren.

Hoe vertel je Pieter die zijn werk al 30 jaar op dezelfde manier doet, dat het vanaf nu anders gaat? Hoe ga je om met Willem die net een half jaar als junior is begonnen en er nét lekker in zit?

Communicatie is keyword

Het antwoord op alle vragen, onzekerheden en angsten is communicatie. Dit is wat een bedrijf gedurende een reorganisatie kan maken óf breken. Wees transparant en eerlijk over de beweegredenen van de veranderingen.

Waarom is het nodig? Wat ging er eerst verkeerd of juist niet per se verkeerd? Laat zien dat de consequenties en gevolgen voor iedereen zijn doordacht.

Verandermanagement helpt je!

Een goede tip is een interne cursus of training verandermanagement. Deze studie helpt het bedrijf door reorganisaties en interne veranderingen heen.

En verder is het belangrijkste: blijf altijd eerlijk, positief én luister naar het team.