“We kunnen klagen over het feit dat rozen doorns hebben, we kunnen ook vieren dat doornstruiken rozen hebben.” Dit is een zeer krachtig citaat van niemand minder dan Abraham Lincoln dat je in veel ondernemers boeken en handleidingen zult terugvinden. Het geeft simpel, maar effectief, de kracht van perspectief aan.

Perspectief is niet slechts een kijk op het leven, het vormt je leven. Of het glas half vol of half leeg is in de ogen van een ondernemer een wereld van verschil. Maar hoe kun je jouw perspectief zo bijstellen dat je het maximale eruit haalt?

We reiken je 3 technieken aan waarmee je jouw perspectief kunt bijstellen, en daarmee saaie en energieslurpende taken kunt omzetten in meer verdraagzame opdrachten.

1. Focus je aandacht

Een zeer belangrijk onderdeel van perspectief is aandacht. Je kunt immers alleen een oordeel vellen over datgene waar je aandacht op is gericht. In het dagelijks leven gebruik je aandacht de gehele dag door, zowel op een bewust als onbewust leven. Hoe krachtig aandacht is, is het beste te illustreren met een voorbeeld.

Beeld jezelf de laatste keer in dat je ging hardlopen. Waarschijnlijk had je muziek in en was je volledig gefocust op het pad dat voor je lag. De route die je ging lopen, hindernissen die je moest ontwijken en het verkeer waar je rekening mee moest houden. Ondanks dat je je in een zeer levendige omgeving begeeft, is je volledige focus gericht op het directe pad dat voor je ligt. Zou je focus hier niet op zijn gericht, dan is de kans dat je een botsing veroorzaakt vele malen groter.

Probeer deze gerichte focus van aandacht ook te hanteren in je onderneming. Laat je niet afleiden door de vele hindernissen die op je pad komen. Eén van de meest voorname redenen waarom veel ondernemers het niet redden is omdat ze volledig overweldigd zijn door alles dat op ze afkomt. Focus daarom alleen op datgene wat relevant is voor jou.

focus aandacht
Het focussen van aandacht is één van de belangrijkste eigenschappen van succesvolle ondernemers.

2. Verplaats jezelf in de klant

Een groot risico aan ondernemen is om je te snel op de massa te richten. Wanneer je bijvoorbeeld een ecommerce business runt zal hoogstwaarschijnlijk je prioriteit liggen bij het verkopen van grote aantallen producten.

Door je klant te zien als mens vergroot je kans op succes.

Natuurlijk is dit een belangrijk aspect van je bedrijf, hoe meer klanten, hoe beter. Echter vergeten veel ondernemers om ook de persoonlijke kant van je klant voldoende aandacht te geven. Probeer te denken zoals je typische klant. Waar hecht deze waarde aan? Door je klant te zien als een mens in plaats van slechts een afnemer van je product zul je merken dat je op de lange termijn vele malen meer klantbinding en en daarmee succes zult boeken.

3. Bekijk het grotere geheel

Een andere val waar veel ondernemers intrappen is dat ze het grotere plaatje uit het oog verliezen. Wanneer je een bedrijf runt is het ontzettend belangrijk om in ieder geval op een globale manier de ins en outs van je zaak te kennen.

Je hoeft niet van ieder bedrijfsproces het fijne te weten, maar vergeet niet om af en toe uit te zoomen en je niet dood te staren op een enkele taak. Een eigenschap die alle succesvolle ondernemers delen is leiderschap en het feit dat ze niet bang zijn om taken te delegeren en daarmee hun focus op het grote geheel behouden.

Met deze 3 simpele maar toch krachtige technieken vergroot je de kans van slagen van jouw onderneming aanzienlijk. Vergeet niet af en toe te reflecteren en je aandacht te focussen op datgene dat echt belangrijk is.