Zoekmachineoptimalisatie, meestal simpelweg SEO genoemd naar het Engelse search engine optimization, is het uitvoeren van handelingen die helpen om organisch beter vindbaar te worden in de zoekmachines, met name Google. Vrijwel geen enkele website kan zonder SEO, omdat een uitzonderlijk groot deel van al het internetverkeer via de zoekmachines verloopt.

Niet geheel verrassend is de concurrentie voor organische vindbaarheid dan ook moordend op veel zoektermen. Om succesvol gevonden te kunnen worden, moeten handeling verricht worden die deze vindbaarheid te verbeteren. Oftewel: er moet werk gesteld worden in SEO.

Managing-it.nl geeft vijf tips om succesvol en systematisch een SEO-campagne op te zetten.

1. Zoekwoordenonderzoek

Een SEO-campagne valt of staat bij gedegen zoekwoordenonderzoek. Om je doelgroep te kunnen bereiken, moet je namelijk weten welke Google zoekwoorden deze doelgroep gebruikt.

Een eerste start is Google zelf. Door op onderwerpen te zoeken die gerelateerd zijn aan je website, product en/of dienst, geeft Google je suggesties van verwante termen. Dit zijn termen waar op gezocht wordt.

Daarnaast kan met verschillende tools, onder meer SEMRush en Ahrefs, verder onderzoek gedaan worden. Deze diensten tonen niet alleen verwante termen, maar ook hoe vaak hier gemiddeld per maand op wordt gezocht, wat de moeilijkheidsgraad is om op deze termen te scoren en welke termen zo sterk gerelateerd zijn, dat ze door Google als “hetzelfde” worden gezien.

Aan de hand hiervan kan een bestand worden gemaakt met alle belangrijke zoekwoorden. Deze kunnen in het vervolg van de campagne verwerkt worden.

2. Content

Content wordt steeds belangrijker voor Google. Het is belangrijk om voor jouw gekozen zoekwoorden sterke teksten te schrijven. Deze moeten het betreffende zoekwoord meermaals bevatten, informerend zijn voor de bezoeker en voldoende lengte hebben.

Termen die sterk gerelateerd zijn kunnen op één pagina verwerkt worden. Termen die wat verder uit elkaar liggen kunnen beter aparte pagina’s krijgen.

3. Linkbuilding

Linkbuilding is het verkrijgen van links van externe websites die verwijzen naar je eigen site. Deze links moeten het liefst geplaatst zijn op sites met een vergelijkbaar onderwerp en bovendien zelf ook krachtig zijn op het gebied van SEO.

Hoe sterker de linkende site en hoe relevanter deze site voor jouw onderwerp, hoe meer de link voor je waard is. Daarnaast is een link verwerkt in relevante tekst sterker dan een link op een linkpagina.

4. Structuur

De website moet een logische opbouw hebben om goede te kunnen scoren in Google. Dit betekent een duidelijke hiërarchie van hoofdpagina’s met subpagina’s, die ook blijkt uit het menu en de sitemap.

Vaak wordt hierin gewerkt in de vorm van zogenaamde silo’s, waarbij iedere silo een hoofdpagina is met meerdere subpagina’s. Deze subpagina’s kunnen verwijzen naar de hoofdpagina’s om te verduidelijken dat dit een hoofdpagina is. Of deze aanpak geschikt is hangt overigens ook af van het formaat van de site.

5. Snelheid

Een snelle site is steeds belangrijker. Met name Google vindt het erg belangrijk dat gebruikers de juiste ervaring krijgen. Hier hoort een snelle website bij, die direct de benodigde info toont. Onder meet met Google PageSpeed Insights kan gezien worden of de website voldoet aan de eisen op dit punt.