Marketing is voor elke onderneming onmisbaar. Het zorgt er niet alleen voor dat je nieuwe klanten aantrekt, maar het zorgt er ook voor dat je de huidige klanten juist behoud. De marketingwereld veranderd altijd en daarom is het belangrijk om altijd up to date te blijven over de laatste ontwikkelingen. In dit artikel geef ik je een aantal handvaten om jezelf te blijven ontwikkelen op het gebied van marketing.

Volg een cursus

Om jezelf te bewijzen kun je een NIMA-diploma halen. Wanneer je zo’n diploma hebt, gaan er veel deuren voor je open. NIMA is de grondleger van het marketing denken in Nederland en is de enige instantie in Nederland die onafhankelijk examineert op onder andere marketinggebied. Wanneer je een NIMA-diploma op zak hebt, ben je in staat om de kennis en vaardigheden toe te passen in het bedrijfsleven. Het volgen van deze cursus zorgt ervoor dat je jezelf ten alle tijden blijft ontwikkelen!

Ga naar beurzen

Een andere goede manier om jezelf te blijven ontwikkelen is om marketingbeurzen te bezoeken. Over de hele wereld worden deze beurzen gehouden. Tijdens deze beurzen worden lezingen gegeven van marketingexperts en dit kan je wellicht nieuwe inzichten geven.

Luister naar TED Talks en Podcasts

Ga naar de website van TED en selecteer vervolgens de businesscategorie. Hier staan allemaal interessante lezingen van interessante sprekers. Al deze lezingen zijn vrij kort en kunnen je inspirerende nieuwe ideeën geven. Via deze weg kun je jezelf dus ook blijven ontwikkelen! Een andere leuke manier om nieuwe ideeën op te doen, is het luisteren naar Podcasts. Dit is een goede manier om bij te blijven tijdens het autorijden, fietsen of gewoon thuis, tijdens het afwassen bijvoorbeeld. Er zijn veel verschillende soorten Podcasts, het internet staat er vol mee. Zoek voor jezelf onderwerpen op waar je graag meer over zou willen weten!