Het betalingsverkeer is wereldwijd ingrijpend aan het veranderen. De nieuwe betaaltrend, mobiel betalen, is een van de belangrijkste ontwikkelingen van de afgelopen paar jaar. In 2018 betaalden wereldwijd meer dan vijf miljard mensen mobiel, blijkt uit data van Ovum.

Fysiek betalingsverkeer

De vijf miljard mensen die mobiel betalen, doen jaarlijks voor zo’n € 1 biljoen aan betalingen. Reden genoeg om deze betaaltrend serieus te nemen voor banken en dus ook voor jou als ondernemer.

Bankier je bij een bank die vooruitloopt of mee gaat met de technologische ontwikkelingen, dan heb jij daar als ondernemer of bedrijf ook voordeel van. Je biedt je klanten daarmee een betere gebruikservaring en hebt een concurrentievoordeel ten opzichte van concurrerende ondernemers die bij een andere banken een rekening hebben.

Denk bijvoorbeeld aan het contactloos betalen dat een aantal jaar geleden is ingevoerd. Niet alle banken hebben deze verandering tegelijkertijd doorgevoerd, waardoor een groep winkeliers nog geen contactloos betalen kon aanbieden aan hun klanten.

Betaalverkeer verandert tegenwoordig sneller en fundamenteler dan ooit doordat technische ontwikkelingen elkaar steeds sneller opvolgen. Toen bijvoorbeeld de printtechnologie beschikbaar werd in de bancaire sector, verdween muntgeld in een rap tempo als belangrijkste betaalmiddel.

Biljetten hebben tegenwoordig al plaats gemaakt voor pinnen en contactloos betalen. Een opkomende trend die we nu zien is contactloos betalen met de smartphone.

De klant raakt door innovaties gewend aan een betere gebruikservaring en verwacht dan ook dezelfde service bij alle winkels. In 2012 is de betaalpas ons belangrijkste betaalmiddel geworden, mede door de campagne ‘Klein bedrag? Pinnen mag!’.

De verwachting bestaat echter dat de pinpas over een aantal jaar al vervangen wordt door de smartphone. Contactloos betalen met smartphones is met steeds meer smartphones mogelijk. Smartphones die nieuw geproduceerd worden bevatten tegenwoordig vrijwel allemaal chips die contactloos betalen mogelijk maken.

De consument verlangt van winkels dat zij deze mogelijkheden aanbieden en wordt teleurgesteld als dat niet het geval is. Als ondernemer is het zaak om mee te gaan met technologische innovaties, maar het is ook zaak om met een bank in zee te gaan die deze mogelijkheden aanbiedt. 

Invloed op keuze van zakelijke bank

Daarom is het bij het kiezen van een zakelijke rekening of payment service provider niet alleen van belang om te vergelijken op kosten, maar ook de mogelijkheden en de mate waarin het bedrijf zich op technologisch vlak ontwikkeld in kaart te brengen. Zakelijkbankieren.nl geeft daar bijvoorbeeld redelijk inzicht in bij hun vergelijking.

Kies je voor een jonge en vernieuwende bank zoals Knab of Bunq, dan kan je rekenen op snelle invoering van nieuwe technologie en mogelijkheden, terwijl banken zoals Triodos en SNS vaak wat lanngzamer zijn met dergelijke ontwikkelingen.

Online betalingsverkeer

Online zien we dat alternatieve betaalmethoden zoals PayPal steeds gebruikelijker worden. Zelfs virtuele valuta zoals Bitcoins en andere cryptocurrency worden tegenwoordig in steeds meer webshops geaccepteerd en in bepaalde branches is het al een gebruikelijk betaalmiddel.

Bied je tegenwoordig alleen nog iDeal aan? Dan zijn je betalingsmogelijkheden in veel branches vrij beperkt en kiest de potentiële klant mogelijk voor je concurrent.

Randzaken bij bankieren

Niet alleen betaalmiddelen ondergaan een snelle technologische ontwikkeling. Ook randzaken omtrent bankieren zoals koppelingen met een webshops, boekhoudprogramma (denk aan PSD2) en andere modules zijn tegenwoordig onmisbaar. Ondanks het grote gebruiksgemak van dergelijke koppelingen, bieden diverse banken bijvoorbeeld nog geen boekhoudkoppelingen.

Technologische ontwikkelingen staan niet stil en worden alleen nog maar belangrijker in de toekomst. Vind je als ondernemer innovatie belangrijk? Kies dan een bank die je mening deelt.  Het laatste dat je wil is immers dat partners je belemmeren in deze ontwikkelingen.