Wanneer een bedrijf veel werknemers heeft kan het zijn dat er een hoger verloop is dan normaal. Bij het aantrekken van nieuw personeel komt veel meer kijken dan alleen sollicitatiebrieven doorlezen. Een goede tip is om daarom een vaste procedure te hanteren waarin je verschillende aspecten test. Zo heeft iedereen gelijke kansen. De vraag is alleen hoe je deze mensen het beste bereikt. Hieronder staan een aantal tips die je mee kunt nemen in je sollicitatieprocedures.

De vacaturebeschrijving

Je zou eerst kunnen kijken of je vacaturebeschrijving zo duidelijk mogelijk is. Niemand zit te wachten op een glad praatje waarin veel wordt gezegd, maar niks wordt verteld. Door duidelijk te zijn weten mensen wat ze kunnen verwachten van de functie. Dit schrikt ongewilde sollicitanten af die door een onduidelijke vacaturetekst eigenlijk naar totaal iets anders op zoek zijn.

Gericht adverteren

Als de vacature tekst geschreven is, wordt het tijd om te adverteren. Het is niet wijs om lukraak overal je sollicitatie te plaatsen. Uiteindelijk ben je op zoek naar een specifieke persoon. Door gericht te kijken naar waar en hoe je adverteert kun je makkelijker je gewenste kandidaat bereiken. Detachering is ook een goede optie als jobboards niet voldoende resultaat opleveren. Bij detachering krijg je de kans om iemand geheel naar je eigen hand te vormen terwijl de kandidaat nieuwe methodes leert.

Een selectie maken

Zodra de eerste CV’s en brieven binnen zijn kun je beginnen met de selectie. Je kunt eerst kijken naar opleidingsniveau en werkervaring om vervolgens aan de hand van een gesprek karaktereigenschappen vast te stellen. Het is ook handig om naar de lay-out van het CV te kijken. De opmaak en woordkeuze kan al veel vertellen over een persoon.

Gerichter selecteren

Liggen de keuzes dicht bij elkaar? Je kunt ervoor kiezen om kandidaten te selecteren aan de hand van een IQ-test. Dit gepaard met een case zou al een completer beeld geven over hoe iemand zich in een bepaalde situatie zou gedragen.

Natuurlijk is dit maar een klein gedeelte van het sollicitatieproces. Zorg er vooral voor dat sollicitanten weten waar ze op solliciteren. Door een originele manier te vinden om sollicitanten te prikkelen zorg je ervoor dat je ook geen standaard response krijgt. Zo leer je de kandidaat echt kennen. Ongeacht je aanpak, heb je aan het einde van het verhaal de meest geschikte kandidaat voor de job. Wie weet heb jij de volgende groeibriljant in huis gehaald!