Kijkend naar artikelen die dagelijks voorbijkomen, wordt al snel duidelijk dat de kwaliteit vaker slecht dan goed is. Het lijkt bijna een trend te zijn om zwakke teksten te schrijven die bezoekers irriteren.

Waarom? Geen idee. Het lijkt tegen je gevoel in te gaan, maar deze schrijvers hebben vast zo hun redenen.

Om eens wat dieper in te gaan op dit onderwerp, heb ik de vijf beste manieren ontwaard die helpen om bezoekers weg te drijven van je website. Misschien denk je dat je wel eens een slecht stuk geschreven hebt, maar met deze vijf punten schrijf je pas écht slechte teksten.

Wil je graag het verkeer richting je blog of website verminderen, dan hoef je niet verder te zoeken. Wil je dit voorkomen, dan zit je ook op de goede plek.

content creatie tekstschrijven
Zorg ervoor dat je geen waarde creëert, heb het liever over jezelf wanneer je content creëert.

1. Compleet verkeerde titels gebruiken

De titel is het eerste dat een lezer ziet van je artikel. Het is een bepalende factor voor een “klinkt interessant, even kijken”– of “nee”-gedachte als het aankomt op het lezen van je stuk.

Dacht je dat een vage, enigszins saaie titel het meest effectief is om bezoekers weg te houden, dan heb je het mis. Er zijn veel betere manieren. Bijvoorbeeld: van ieder artikel een top 10 maken. Het werkt even, maar doe je het bij ieder artikel dan ontwikkelt je bezoeker een diepe haat, geloof me.

Ook kun je een middelmatig verhaal een spectaculaire titel geven om je bezoekers te trekken. De catch? Je creëert een bounce percentage waar clickbait sites die langskomen op Facebook nog van onder de indruk zouden zijn.

Niet genoeg? Je kunt ook een vraag stellen in je titel en doen alsof je die gaat beantwoorden, om in de laatste paar zinnen te vertellen dat er eigenlijk geen goed antwoord is. Haat gegarandeerd.

Maak een tekstmuur zonder tussenkopjes, witregels en paragrafen: succes gegarandeerd

2. Creëer een indrukwekkende tekstmuur

Teksten met een goede titel, tussenkopjes, korte paragrafen en opsommingen maken je tekst makkelijk leesbaar en overzichtelijk. Wil je de bezoeker compleet demotiveren om verder te lezen, zorg dan dat geen van deze factoren aanwezig is in je tekst.

Maak in plaats hiervan een artikel dat één grote tekstmuur is, zonder witregels, tussenkopjes, opsommingen en enige vorm van paragraafvorming. Een tekstmuur doet pijn aan je ogen en nodigt allesbehalve uit om de tekst te gaan lezen. Op mobiel is het al helemaal een lichte martelmethode.

Het bijzondere is dat het niet uitmaakt hoe sterk of waardevol je informatie is. Zelfs concreet bewijs voor ufo’s, aliens, Atlantis en het Monster van Loch Ness zou je saai kunnen maken door het in de vorm van een tekstmuur te presenteren.

Ga natuurlijk wel all-in. Dat betekent: niet je tekst verduidelijken door delen dik- of schuingedrukt te maken. Je wilt je bezoeker immers geen overzicht bieden. Wees vooral niet kritisch op je tekst. Dat werkt overal zo: ook leiders die niet kritisch zijn op het eigen functioneren zijn waardeloos.

3. Schrijf een compleet irrelevante inleiding

De beste manier om bezoekers te trekken naar een tekst is door ze warm te maken met een relevante, korte inleiding. Geef ze een sneak-peak van wat er komen gaat, zodat ze eigenlijk niet kunnen stoppen met lezen.

Wil je dit niet, schrijf dan een langdradige introductie die eigenlijk niet direct ter zake doet voor de rest van je artikel. Heb je een anekdote die niets te maken heeft met het artikel, dan zit je al helemaal goed. Er is niets beter dan je publiek verwarren en misleiden!

Vergeet niet, op het moment dat bezoekers je titel lezen krijg je (tijdelijk) hun vertrouwen. Je kunt dit vertrouwen eenvoudig verpesten door ze een irrelevante introductie voor te schotelen waar ze niets mee opschieten.

Wil je de bezoekers een reden hebben om nooit terug te komen, schotel ze dan een blog voor vol spam, zelfpromotie en weinig waarde.

Tip: combineer de methoden door een lange en irrelevante introductie te presenteren in één grote tekstmuur.

content creatie en tekstschrijven
Ga je een tekst schrijven, bedenk dan niet wat je bezoekers zou helpen, maar creëer nutteloze content.

4. Maak reclame voor jezelf – continu!

Je creëert engagement en betrokkenheid van je publiek door ze waardevolle content aan te bieden. Doe je dit meer dan eens, dan kun je zo maar een publiek krijgen dat niet één langskomt, maar vaker een bezoek brengt om je artikelen te lezen.

Wil je de bezoekers een reden hebben om nooit terug te komen, schotel ze dan een blog voor vol spam, zelfpromotie en weinig waarde. Zorg ervoor dat je publiek je niet aardig vindt en negeer de redenen waarom je bezoekers op de eerste plaats op je blog terecht zijn gekomen.

Toon je bezoekers dat je geen enkele interesse hebt in een langere relatie, maar dat je simpelweg zo snel mogelijk meer sales wilt doen. Succes gegarandeerd: je bezoekers gaan weg om nooit meer terug te komen. Zo werkt het trouwens ook in teams: voeg weinig toe aan je team en ga voor eigen succes!

5. Wees absoluut niet behulpzaam

Het internet staat vol informatie. Blogs, websites, Wikipedia, bedenk het maar. Creëer je geen bijzondere blog of content, dan kun je het wel vergeten.

Wil je opvallen, dan moet je gaan voor content die meer dan dubbel zo goed is als die van je concurrentie. Kijk wat de concurrentie goed en fout doet en leer hiervan. Waarom zelf fouten maken als je concurrentie dit voor je kan doen? Doe je dit niet, dan wordt het uiteindelijk een lastig verhaal.

Kom met problemen en geen echte oplossingen: frustratie is de sleutel.

Wil je echter horen bij de massa aan slechte content, zorg er dan voor dat je content niets toevoegt aan de honderden artikelen die al over dit onderwerp geschreven zijn. Herhaal wat je zegt, zodat het artikel wel lang is, maar bijzonder weinig te vertellen heeft. Wees zeker dat je als copywriter werkelijk niets toevoegt voor je lezers.

Kom met problemen en geen echte oplossingen: frustratie is de sleutel. Voldoe aan alle clichés, breng geen eigen mening in en vermijd zeker nuance. Zorg ervoor dat interactie ontmoedigd wordt.

Wil je misschien toch goede content creëren, dan is het een goed idee om al het bovenstaande advies niet te volgen en juist het tegenovergestelde te doen. De kans is aanwezig dat je dan opvalt en wel degelijk kwaliteit creëert, het is zo maar mogelijk!