Hoewel we inmiddels leven een tijd waar digitale informatie misschien wel de belangrijkste vorm van informatie is, bestaat er nog altijd ruimte voor meer traditionele communicatievormen. Marketing, sales en andere communicatie uitingen verlopen nog altijd via diverse kanalen, waaronder fysiek en offline in het algemeen.
Zo heeft vrijwel geen enkel bedrijf zich gewaagd aan het niet langer drukken van visitekaartjes: het blijft een belangrijk onderdeel. Datzelfde geldt voor buitenreclame, vlaggen, relatiegeschenken en nog veel meer.
Met promotiemateriaal kan een klant over de streep worden getrokken, een professionele uitstraling beter worden uitgedragen en de naam van de onderneming verder verspreid worden.
Managing-IT.nl geeft je vijf tips bij het produceren en gebruiken van promotiemateriaal.
1. Bepaal het type promotiemateriaal
Het kiezen van het juiste promotiemateriaal is minder vanzelfsprekend als vaak wordt gedacht in eerste instantie. Iedereen maakt gebruik van kaartjes en bijvoorbeeld een pen, mok of shirt, maar wat als we een stapje verder moeten kijken?
Een belangrijk punt om rekening mee te houden is de branche waarin je actief bent. Is de onderneming actief in de mode, dan is het goed om promotiemateriaal aan te schaffen dat hierbij aansluit.
Zit je in de bouwbranche, dan is een gesponsorde waterpas logischer dan een hippe tas met bedrukking.
2. Kies voor drukwerk van kwaliteit
Promotiemateriaal kan aan de prijs zijn, maar dan krijg je er normaal gesproken ook kwaliteit voor. Kies altijd voor kwaliteit, want promotiemateriaal van middelmatige kwaliteit straalt ook af op je merk. Sterker nog, het kan averechtse effecten hebben op de beeldvorming van je merk.
Bezuinig niet op kwaliteit, maar kies voor een materiaal of partij waarvan je zeker bent dat het van topkwaliteit is.
3. De keuze voor de juiste partner
In navolging van het vorige punt is de partner die je kiest voor de productie van het promotiemateriaal van groot belang. Er zijn een groot aantal partijen die hierbij kunnen assisteren, maar lang niet allemaal halen ze het gewenste niveau.
Kies het liefst voor een partner met veel ervaring, het liefst in diverse soorten promotiematerialen.
Een voorbeeld hiervan is Drukzo. Drukzo heeft een extreem groot aanbod: van visitekaartjes tot relatiegeschenken tot volledige stands die bij beurzen gebruikt kunnen worden: Drukzo is van alle markten thuis.
Zelfs wanneer je zelf slechts standaard promotiemateriaal nodig hebt, is een dergelijke vorm van ervaring bijzonder nuttig: het betekent dat de partner veel ervaring heeft en vanuit diverse invalshoeken kan kijken, maar ook weet hoe het kwaliteit moet waarborgen. Met een dergelijke partij als partner behaald je daadwerkelijk je doelen met het promotiemateriaal.
4. Past het bij de kernwaarden van de onderneming?
Zorg altijd dat promotiemateriaal aansluit bij de kernwaarden van de onderneming. Vergelijkbaar met punt één, maar dan nog met wat meer diepgang.
Wil je als onderneming duurzaam zijn, dan kun je misschien beter niet enorme hoeveelheden plastic bordjes laten bedrukken voor een evenement: het past niet bij de waarden die je wilt uitdragen als onderneming.
5. Vergeet nooit de huisstijl
Last but not least: laat je leiden door de huisstijl. Op ieder promotiemiddel moet duidelijk deze huisstijl naar voren komen. Dat kan soms lastig zijn, maar is vaak een kwestie van het juiste kleur- en logogebruik.
Twijfel je over de toepassing van je huisstijl op een bepaald voorwerp? Dan is het een goed idee om een vormgever te laten meedenken. Alleen bij een herkenbare terugkerende huisstijl zal promotiemateriaal goed werken.