Iedereen vindt het ontvangen van complimenten fijn. Het geeft je een succesbeleving en een fijn onderbuikgevoel. Niet alle complimenten zijn echter even goed. Het geven van goed complimenten is een kunst.

Als je slechte complimenten geeft kan het zelfs negatieve gevolgen hebben. Het kan de verhoudingen binnen een team verstoren of compleet in het verkeerde keelgat schieten. Als leidinggevende is het dus essentieel om goed complimenten te leren geven.

Hier staan enkele tips van Managing-it.nl om goede complimenten te geven op een rij.

Het slechte compliment

Om te leren hoe je goede complimenten moet geven, moet je eerst weten wat slechte complimenten zijn. Hier zijn drie zaken van belang.

Ten eerste de persoon aan wie je het compliment geeft, ten tweede de setting en ten slotte jouw eigen intentie.

Ieder persoon reageert anders op complimenten en dus moet je je compliment aanpassen aan de persoon.

Mensen die heel kritisch op zichzelf kunnen zijn, kunnen complimenten verkeerd opvatten als ze vinden dat ze deze niet verdiend hebben.

De setting

De setting waarin je een compliment geeft is ook belangrijk. Het is vooral belangrijk welke andere mensen het kunnen horen.

Als je tijdens een vergadering één persoon een compliment geeft voor een prestatie kan dit de verhoudingen in het hele team verstoren. Misschien zijn er mensen die zich dan gepasseerd voelen en zo een afgunst creëren voor de ontvanger van het compliment. Daar is de ontvanger ook niet blij mee.

Ten slotte moet je compliment gemeend zijn. Mensen pikken het snel op als je niet oprecht bent en dan heeft je compliment een averechts effect. Je relatie met die persoon zal slechter worden.

Ook zal je in algemene zin als een niet oprecht persoon bekend te komen staan. Vermijdt dit dus koste wat het kost.

Het goede compliment

Het goede compliment bevat twee essentiële onderdelen. Een goed compliment is vanzelfsprekend gemeend.

Als je het niet meent, hou het dan voor je. Als je iemand per se een compliment wil geven verzin dan iets waar je oprecht blij mee bent, ook al is het nog zo klein.

Dit komt beter over dan een leugen.

De uitleg

Het tweede onderdeel van een goed compliment is de uitleg. Je moet het de ontvanger duidelijk maken waarom hij of zij dit compliment krijgt en waarom hij of zij dit verdiend heeft.

Een goede uitleg laat ook gelijk je oprechtheid zien en maakt het waarschijnlijk dat de ontvanger je gelooft. Deze uitleg mag je best voorbereiden.

Als je oprecht vindt dat iemand een compliment verdient, bereid dan voor wat je gaat zeggen en wanneer je dit gaat zeggen.

Een welgemeend compliment terloops gegeven in de wandelgangen of ga je even bij zijn werkplaats langs?

Complimenten zijn belangrijk motiverende factoren en dus een belangrijk onderdeel van je baan als leidinggevende. Besteed hier dus tijd aan.

Oefening baart kunst, dus ga aan de slag met complimentjes. Bereid enkele complimenten voor en test verschillende methodes om ze uit te delen.

Zo kan ook jij een meester worden in de kunst van het complimentje.