Wil je hoger scoren in Google, Bing, of één van de andere zoekmachines? Dan moet je met een aantal punten rekening houden in 2018. In dit artikel bespreken we drie punten om dit jaar zeker in de gaten te houden bij de zoekmachineoptimalisatie van je website.
1. Snelheid
Google heeft aangegeven steeds meer te gaan letten op hoe je site op technisch vlak presteert. Aangezien ze gebruikers een zo goed mogelijke ervaring willen bieden is een zeer belangrijk technisch punt de snelheid van je site.
Denk hier maar eens over na:
Als meerdere gebruikers jouw site aanklikken in de SERP (zoekresultaten van Google) en het duurt vele seconden voordat de pagina volledig geladen is zullen veel gebruikers afhaken en hierdoor een negatieve ervaring hebben. Niemand zit immers te wachten op een langzame site.
Het is voor Google daarom belangrijk dat hun gebruikers een zo goed mogelijke ervaring hebben en er wordt daarom steeds meer op sitesnelheid gelet.
Zorg er dus voor dat jouw site zo snel mogelijk is! Een goede manier om te checken op welke punten jij jouw site sneller kunt maken is met de gratis tool van GTMetrix.
2. Kwalitatieve backlinks
Het is anno 2018 nog steeds belangrijk om kwalitatieve links te krijgen naar jouw site.
Een site met veel backlinks geeft namelijk aan dat de content die op de site staat blijkbaar goed gewaardeerd wordt. Op deze wijze kan Google een inschatting maken welke site zij hoger moeten laten zien in de zoekresultaten.
Wederom is dit om hun gebruikers een zo optimaal mogelijke ervaring aan te bieden.
Waar je vroeger nog gemakkelijk kon scoren door links te laten plaatsen op veel slechte sites, is dit nu een stuk lastiger geworden.
Hoewel het aantal links dat jouw site krijgt nog steeds een prominente rol speelt bij het linkbuilden, wordt er nu ook sterk gekeken naar de kwaliteit van de website waarvan gelinkt wordt.
Dit houdt in dat een link van een sterkere site meer waarde heeft dan een link van een matige of slechte site. Probeer er dus voor te zorgen om met name links te krijgen van sites met een goede waarde.
Mocht je het vinden van geschikte links een tijdrovende bezigheid vinden dan kun je er ook voor kiezen om linkbuilden uit te besteden.
3. Ervaring van gebruikers
Het wordt al wel duidelijk in de bovengenoemde punten dat er steeds meer focus wordt gelegd op de ervaring van de gebruiker.
Google kan hier steeds meer inzicht in krijgen, en we zien dan ook dat het meer en meer belangrijk wordt hoe een sitebezoeker jouw site ervaart.
Er wordt onder meer gekeken naar hoe lang een bezoeker op jouw site blijft en hoeveel pagina’s deze bekijkt tijdens zijn bezoek.
Met deze data kan Google vervolgens afleiden of jouw site bezoekers voorziet van de informatie waarnaar ze op zoek zijn, met ook hier weer als doel om een zo optimaal mogelijke ervaring aan te bieden.
Ga je dit jaar de SEO van jouw site verbeteren? Let dan zeker op deze punten.