De tijd dat alleen online producten online marketing nodig hadden om succesvol te zijn is inmiddels al lang voorbij. Vrijwel iedere organisatie heeft gedegen online marketing nodig om succesvol te worden en blijven.

Van de bakker op de hoek tot een online dienstverlener: er bestaat vrijwel geen enkele bedrijfstak meer waar online marketing geen invloed heeft op de (afwezigheid van) succes voor de onderneming.

Managing-IT bespreekt hoe online marketing van invloed kan zijn op verschillende bedrijfstakken.

1. Zakelijke dienstverlening

Zakelijke dienstverlening is een breed begrip en in zekere zin nietszeggend als we een algemene beschrijving willen geven van de invloed van online marketing.

Toch zijn er aspecten die voor vrijwel iedere organisatie binnen de zakelijke dienstverlening gelden.

Online marketing is namelijk meer dan adverteren of social media opzetten. Online marketing zit ook in het opzetten van een correcte website die informeert, potentiële klanten weet te binden en uiteindelijk conversies kan bieden.

Zo is het belangrijk dat een zakelijke website duidelijk USPs toont, uitstekend informerend werkt en een bezoeker over de streep kan trekken om een dienst af te nemen.

Hierbij is het belangrijk dat de drempel tot contact zoeken laag is. Dit kan door verschillende contactmogelijkheden aan te bieden, te tonen dat dit vrijblijvend is en de pagina zo in te richten dat iemand binnen een seconde een contactmogelijkheid ziet.

Diverse online marketing-bedrijven zijn gespecialiseerd in het bewerkstelligen van een conversie-gerichte pagina.

2. Offline producten

Ook producten die puur fysiek zijn en van oudsher in fysieke winkels gekocht worden kunnen online aangeprezen of verkocht worden.

Dat geldt zelfs voor zaken die ook in deze tijd nog bij voorkeur in een fysieke winkel gekocht worden, zoals sieraden en andere luxe-producten.

Veel mensen verrichten minimaal een vorm van vooronderzoek, ook wanneer zij van plan zijn het product uiteindelijk in een fysieke winkel aan te schaffen.

Als een organisatie met fysieke winkels, kan het daarom alsnog nuttig zijn om online de producten te tonen, al dan niet met behulp van Google Ads en/of Shopping-campagnes.

Het feit dat iemand hiermee zeker weet dat deze specifieke winkel het product heeft, kan indirect leiden tot offline conversies.

3. Apps

De Apple App Store en Google Play Store staan vol apps. Voor vrijwel ieder idee bestaan diverse varianten, allemaal beschikbaar in deze online omgeving.

Natuurlijk is een sterke app de eerste stap, maar zeker niet de enige stap.

Een app die uitstekend werkt, de behoeftes van de gebruiker kan vervullen en makkelijk te gebruiken is, kan alsnog nauwelijks gedownload worden.

Dit heeft alles te maken met de onderliggende online app marketing en presentatie.

Is een app niet goed vindbaar of de eerste indruk niet sterk, dan kan een uitstekende app alsnog mislukken.

Apps kunnen onder de aandacht gebracht worden met universele app-campagnes, waarbij de app via verschillende kanalen wordt aangeprezen. Met een gedegen campagne kan dit het aantal downloads zeer sterk laten toenemen en zo het verschil tussen een succes en mislukking vormen.