Voor een grote hoeveelheid organisaties liggen er enorme groeikansen in online marketing. De online omgeving heeft de markt van diverse branches extreem vergroot dankzij betere bereikbaarheid, toegankelijkheid en keuzemogelijkheden voor de consument.

Tegelijkertijd is ook de concurrentie hierdoor toegenomen. Waar een verkoper uit Friesland 15 jaar geleden niet of nauwelijks kon concurreren met een partij uit Amsterdam en vice versa, ligt dat nu compleet anders dankzij het internet.

Door online marketing op de juiste wijze in te zetten kan de omzet van vrijwel iedere organisatie significant verhoogd worden.

Omzet generatie en online marketing

Het genereren van omzet met behulp van online marketing is doorgaans relatief simpel. Met een goede website, zoekmachineoptimalisatie (SEO) en advertentiecampagnes kan over het algemeen op relatieve korte termijn de omzet worden verhoogd.

Meer omzet genereren wil echter niet zeggen dat men ook daadwerkelijk groeit als onderneming. Hoewel omzet nog altijd een grote maatstaf is om te bepalen hoe succesvol een onderneming is, gaat het uiteindelijk natuurlijk ook om de winst.

De winst is omzet – kosten.

Vanzelfsprekend is er voor online marketing een investering nodig. In het geval van SEO is dit een langetermijnproces, waarbij gedurende enkele maanden betere posities in de zoekresultaten van Google behaald kunnen worden.

Bij Google Ads of adverteren op social media kan de investering sneller worden terugverdiend, maar kan het verlies ook groter zijn.

Doorgaans is de investering die vereist is voor een goede campagne hoger bij advertentiecampagnes. Het is dan ook aan te raden om een ervaren online marketing bureau in te schakelen voor het opzetten en bijhouden van deze campagnes.

Worden er fouten gemaakt, dan kan het verlies groot zijn. Een grote expertise is dan ook belangrijk.

Omzet verhogen met behulp van social media

Meer en meer draait het internet om sociale media. Een groot deel van de meest gebruikte websites vallen onder sociale media. Denk hierbij aan Facebook, YouTube, Instagram, Reddit, Tik Tok, LinkedIN, Twitter en Pinterest.

In de meeste gevallen passen specifieke doelgroepen bij een specifiek sociaal medium. Uitzonderingen zijn onder meer Facebook en YouTube, waar vrijwel iedere bevolkingsgroep vindbaar is.

Het inzetten van social media is in veel gevallen een goede optie om te werken aan omzetverhoging, maar het identificeren van de juiste social media en de opbouw van campagnes is wederom een complex proces.

Zo is adverteren op YouTube een goede optie voor zowel zakelijke dienstverlening als consument-gerichte marketing.

Het verschil zit hier in de inhoud van de advertenties, de doelgroepen aan wie de advertenties getoond worden en de posities van de advertenties.

YouTube vergt een relatief grote initiële investering, omdat de adverteerder beeldmateriaal moet produceren. Tegelijkertijd liggen de kosten per conversie over het algemeen relatief laag op dit platform.

Ook hier geldt dat het aan te raden is om een online marketing bureau in te schakelen met kennis van zaken. Immers: omzetverhoging staat niet altijd gelijk aan gezonde groei en meer succes.