De beste B2B webshop hebben is iets wat iedere groothandelaar of leverancier wil. Stijgingen in de B2B e-commerce verkopen en meer klanten die gebruik maken van je webshop zijn daarbij mooie doelen. Om dit te kunnen bereiken is een goed werkend platform essentieel. Daarvoor moet je goede keuzes maken voor het onderliggende platform. Als je de volgende vijf tips hierbij in de gaten houdt, staat er een goede B2B webshop in het vooruitzicht.

  1. Persoonlijk

B2B-klanten zijn tegenwoordig real-time personalisatie gewend. Dit komt vooral door hun persoonlijke B2C ervaringen Het is hierbij verstandig om je te focussen op het bieden van relevante content zoals uitgebreide zoekfuncties, aanbevelingen en recensies. Bovendien zijn persoonlijke prijzen, productsuggesties en kortingen aantrekkelijk voor de klant. Hiermee bereik je de cruciale persoonlijke ervaring voor de klant.

  1. ERP-integratie

Een ERP-integratie (enterprise resource planning), ook wel Order Management System, is van belang binnen je bedrijf. Een webshop B2B heeft dit nodig voor de voorraden, order- en verzendstatussen, bestelgeschiedenis, betaligen en retouren. Door het toepassen van de juiste software hebben je klanten toegang tot de juiste en actuele informatie. Zorg er dus voor dat je ERP-systeem integreert met je webshop.

  1. B2B marketing

Online en offline data wordt steeds belangrijker. Hiermee kunnen namelijk bezoekers worden getraceerd en geïdentificeerd. Met deze nuttige informatie kan je hun gedrag analyseren waarop je vervolgens je marketingactiviteiten kan personaliseren. Zo kan je hiermee bijvoorbeeld de webshop optimaliseren.

  1. Responsive webshop

Het is belangrijk om een webshop te hebben die op alle schermgroottes past. Vooral ook omdat Google dit belangrijk vindt. Bovendien levert het een kortere laadtijd op en zorgt het voor een lagere bouncerate. Steeds meer klanten, ook in de B2B sector, gebruiken hun mobiele telefoon ten opzichte van de computer of laptop.

  1. Gebruiksvriendelijk design

Een B2B design is anders dan een B2C design. Het is bij B2B vooral de bedoeling om de klant verheldering te geven over je webshop en de producten. Hierbij zijn functioneel en simpel belangrijk. Verder wil je dat je webshop voldoet aan de merkidentiteit en logisch is ingedeeld.