De meningen over dit specifieke onderwerp zijn erg uiteenlopend. Je leest dan ook dat growth hacking een combinatie is van, marketing, design en programmeren. Natuurlijk mag je blij zij als je al deze onderwerpen tot je skill-set mag rekenen.

Maar laten we eerlijk zijn. Er zijn erg weinig mensen die al deze skills beheren, en dan is de vraag waar komt het bij Growth hacking het meeste op aan? Het is vooral de manier hoe ieder dit ziet. Je eigen perspectief zeg ik altijd.

Growth hacking

Bij Growth hacking wordt er via de vele wegen die het internet en computers bieden manieren gevonden die goed bijdragen aan het snel laten groeien van een bedrijf. Denk hierbij aan social media, email marketing, zoekmachine optimalisatie, conversie etc.

Natuurlijk hoort hier ook een gelikte en goed werkende website bij, en wellicht een app. dus is programmeren en ontwerpen minstens net zo belangrijk. Het grote verschil is dat een online marketeer eerder een programmeur of een designer zal inschakelen, als dat een programmeur of designer een online marketeer zal inhuren.

Een online marketing specialist is namelijk zoals het een echte growth hacker beaamt altijd op zoek naar nieuwe manier van online marketing en het verleggen van grenzen. Terwijl een programmeur of een designer vooral in opdrachten werkt en denkt.

Online marketing

Bij online marketing spelen een aantal verschillende factoren een grote rol om een bedrijf te laten groeien. Het gaat hierbij dan vooral om een product of dienst van een bedrijf gevonden te laten worden door de juiste doelgroep. Deze doelgroep selectie is erg belangrijk, want hoe specifieker de doelgroep hoe meer resultaat en hoe meer conversie.

Je kunt je voorstellen, dat een hotel in Barcelona graag gevonden wilt worden door mensen die een grote en vooral serieuze interesse hebben om een vakantie of zakenreis naar Barcelona te boeken.

Dit is mogelijk door online marketing en de vele onderdelen binnen deze specialisatie. Om goed gevonden te worden, zal het product af moeten zijn. Er zal een website moeten komen of zijn en deze moet voor het beste resultaat geoptimaliseerd zijn voor zowel conversie als de zoekmachines.

Hier zijn online marketeers erg goed in. Daarnaast wil je als bedrijf hoog eindigen in de zoekmachine resultaten en gevonden worden op de belangrijke en meest gezochte zoekwoorden. Er kan nog meer groei en resultaat behaalt worden wanneer er naast zoekmachine optimalisatie ook nog wordt ingezet op zoekmachine adverteren en verschillende social media campagnes.

Bereik je eenmaal de juiste doelgroep? Dan wil je dat deze bezoekers op je website converteren naar klanten. Ook wil je de bezoekers die op je website zijn geweest en wel of niet over zijn gegaan tot een aankoop of aanvraag. Weer terug hebben. Klantenbinding en remarketing is naast het gevonden worden in de zoekmachines, ook een erg belangrijk onderdeel van online marketing.

Meer dan online internet marketing

Daarom is het als online marketeer tegenwoordig belangrijk om met de klant mee te kunnen denken. Je moet je kunnen verplaatsen in zowel het bedrijf, als de bezoekers en klanten van het bedrijf. Daarnaast gaat het niet alleen maar de hele tijd om online marketing, en hoewel dat de belangrijkste factor is van het laten groeien van een bedrijf gaat het nog een stuk verder.

Aan de buitenkant mag dan alles er tiptop uitzien, en goed functioneren, maar de binnenkant van een bedrijf is minsten net zo belangrijk. Zoals ik al eerder vermelde in dit artikel. Is het belangrijk dat de dienst of het product af is voordat je dit aanbiedt aan de juiste doelgroep.

Ook intern is de groei van een bedrijf erg belangrijk. Je kunt misschien wel een grote omzet hebben, maar wanneer naast je inkomsten je uitgaven te groot zijn dan heb je toch echt nog een ander probleem en vindt er geen groei plaats en is er ook geen growth hacker die je dan kan helpen.

Daarom denkt een professionele Growth Hacker en online marketing specialist niet alleen mee over de groei aan de buitenkant maar ook hoe het intern beter kan. Het is namelijk het totaalplaatje van zakelijk succes dat voor groei zorgt. Bij www.growthmedia.nl werken ze volgens deze denkwijze en mindset. Want Growth Hacking is een mindset waarbij handig gebruik wordt gemaakt van allerlei diensten op het internet en het efficiënt runnen van een business.