Deze vraag wordt aan het einde van elk sollicitatiegesprek gesteld. Deze vraag is echter bij lange na niet het einde van het gesprek. Je bent halverwege. Het is je droombaan en je hebt je uren voorbereid.

Je kent alle ins en outs van het bedrijf en kent de hele carrière van je interviewer uit je hoofd. Je hebt een goed antwoord op al hun vragen en voelt je enorm goed over het gesprek.

Dan komt aan het eind die vraag en dan is het verleidelijk om nee te zeggen. Je hebt al zoveel gepraat en bent uitgeput. Toch is het belangrijk dat je altijd een paar goede vragen paraat hebt, dan kun je het verschil maken.

Hier zetten we enkele vragen op een rij die elke interviewer prikkelen en aan jou een goed beeld geven van het bedrijf.

Hoe ziet het team eruit?

Dit is altijd belangrijk om te weten. Een groot deel van je werkplezier kun je halen uit een goede omgang met je collega’s.

Zorg dus dat je altijd weet wat voor mensen je kan verwachten. Als vervolgvraag kun je vragen naar de dagelijkse werkcultuur op de werkvloer.

Om gelukkig te worden in een functie is het belangrijk dat jouw werkcultuur past bij de van je werkvloer.

Wat is op dit moment jullie grootste uitdaging?

Met deze vraag prikkel je je interviewer om na te denken. Het laat gelijk zijn of het bedrijf zich bewust is van de hindernissen die zich op hun pad begeven.

Daarnaast geeft hij jou de kans mee te denken en te laten zien dat jij kan helpen met deze uitdaging.

Waarom willen jullie deze vacature vullen?

Deze vraag kan belangrijke inzichten geven. Is het een snelgroeiend en ambitieus bedrijf dat jong talent nodig heeft?

Of lieten ze het werk van vijf mensen door vier mensen doen en is het nu eindelijk fout gegaan?

Daarnaast geeft het antwoord op deze vraag inzicht in wat er van jou verwacht wordt in deze functie.

Wat voor persoon zoeken jullie voor deze functie?

Dit is een vervolgvraag voor op de vorige vraag. Vraag hierbij ook door naar de persoonlijkheid.

Zoeken ze iemand die makkelijk het gesprek aangaat of zoeken ze iemand die sterk analytisch is?

Zorg dat jouw persoonlijkheid matcht met wat zij zoeken, anders zullen beide partijen teleurgesteld worden.

Bereid enkele bedrijfsspecifieke vragen voor

Je wil ook enkele vragen stellen die laten zien dat jij je onderzoek hebt gedaan en dat je begrijpt wat er nu in het bedrijf speelt.

Denk hierbij aan zoiets als “Ik las laatst dit artikel waarin dit probleem naar voren kwam. Hoe hebben jullie dit als organisatie aangepakt?”.

Vind de juiste balans

Je wil ook niet te veel vragen stellen. Dit kan als vervelend ervaren worden. Zeker als je enorme lijst hebt afgewerkt en deze van je kladblokje zit voor te lezen. Het is dus zaak de juiste balans te vinden.

Dit vergt simpelweg oefening. Het is goed om je voorbereide vragen op te schrijven, maar gebruik dit alleen als geheugensteuntje. Bereid er ook meer voor dan je nodig hebt.

Tijdens het gesprek kun je de meest geschikte vragen selecteren.