Wanneer communicatie beter moet voor jouw bedrijf, organisatie of vereniging, dan is het belangrijk om de stappen vast te leggen in een communicatieplan. Weet je niet precies hoe je zo’n plan moet opstellen? Houd dan rekening met een aantal belangrijke onderdelen en zorg dat je hierover voldoende nadenkt in jouw plan. Ze staan in dit artikel.

Analyse

Een goed communicatieplan begint met een zorgvuldige analyse. Wat is de probleemstelling? Waarom is er eigenlijk betere communicatie nodig? Wat is de geschiedenis? Wat zijn de kansen en risico’s die bij communicatie komen kijken?

Binnen een analyse verzamel je zo veel mogelijk gegevens die belangrijk zijn voor het starten van een communicatieplan. Alle factoren die een rol spelen bij betere communicatie, daarover denk je van te voren goed na. Een bekend onderdeel van een analyse is de zogenoemde SWOT-analyse. Hierin kijk je naar de voor- en nadelen, kansen en bedreigingen van communicatie rondom een probleemstelling.

Doelen, doelstellingen en doelgroepen

Wat wil je bereiken met jouw communicatieplan? Wanneer ben je tevreden over het resultaat en hoe kun je het resultaat meten? Kortom, stel heldere doelen in ieder communicatieplan. Denk ook goed na met welke groepen mensen je allemaal te maken hebt om het resultaat te bereiken. Door goed na te denken over doelgroepen kun je beter inschatten op welke manier je moet communiceren, welke boodschap en strategie je moet gebruiken en wat voor communicatiemiddelen het meest effect hebben. Wanneer je bijvoorbeeld te maken hebt met oudere buurtbewoners zullen ze waarschijnlijk eerder het plaatselijke nieuwsblad lezen in plaats van het downloaden van een app.

Evaluatie en optimalisatie

Evalueer na verloop van tijd of jouw communicatie-inspanningen voldoende het resultaat bereiken dat jij hebt beoogd. Meten=weten. Misschien kom je wel tot de conclusie dat iets heel anders moeten dat je altijd hebt gedaan en worden daarmee betere resultaten bereikt. Of mogelijk kom je onderweg iets tegen dat bij nader inzien helemaal verkeerd uitpakte. Door regelmatig te evalueren kun je nog op tijd jouw inspanningen bijstellen.

Heb je iets aan deze tips? Of wil je graag nog een opleiding volgen? Kijk dan voor deze training public affairs of communcatie. Succes met het schrijven van het communicatieplan!