Sommige mensen hebben de gave om iedereen aan hun lippen te laten hangen. Andere mensen kunnen zonder enige moeite een hele zaal geboeid laten luisteren naar hun verhaal. Voor iedere ondernemer of manager is goed communiceren een cruciale eigenschap. Hoe kun je immers jouw ideeën overbrengen of verkopen als je geen degelijk gesprek met een klant kunt voeren?

Met deze technieken kun je snel jouw communicatieve vaardigheden naar the next level tillen.

1. Bereid je opening voor

In ieder gesprek zijn twee aspecten van essentieel belang, de opening van een conversatie en je afsluiter. Mensen letten hier van nature meer op en hebben in het midden van een gesprek vaak iets minder focus.

Een sterke opener is daarom van groot belang.

En het mooie hieraan is dat je deze prima kunt trainen. Zo kun je bijvoorbeeld een gesprek starten door zelf als het eerste het woord te nemen. Hiermee toon je aan dat je niet bang bent om het woord te voeren.

Een goede tip is ook om vooraf altijd even wat research te doen naar je gesprekspartner, check waar bijvoorbeeld zijn of haar LinkedIn pagina even om te zien aan wat voor projecten hij of zij recent gewerkt heeft.

Verwerk dit vervolgens in je opener, dit geeft aan dat je interesse hebt getoond en hiermee creëer je gelijk de basis voor een prettig gesprek.

2. Vergeet niet te luisteren

Vrijwel de meeste mensen houden ervan om over zichzelf te praten. Maak hier gebruik van door goed te luisteren naar wat de ander te zeggen heeft, en niet continu te interrumperen.

Hoe verleidelijk het daarom ook kan zijn, probeer degene tegenover je niet te onderbreken, ook al merk je op dat er iets aan het verhaal niet helemaal juist is of je het er niet mee eens bent.

Laat je gesprekspartner eerst het punt afmaken en reageer vervolgens met jouw kijk op het verhaal.

3. Complimenteer je gesprekspartner

Ook is het belangrijk degene waarmee je een conversatie voert niet voortdurend in de grond te boren. Zoals gezegd in punt 2, luister goed en reageer vervolgens met jou visie.

Wanneer je het bijvoorbeeld niet met een specifiek punt eens bent is het onverstandig om te zeggen “wat een onzin”, of “compleet mee oneens”. In zo’n situatie kun je beter het volgende proberen: “interessant punt, maar wat denk je hiervan…”.

Op deze wijze toon je aan dat je gesprekspartner serieus neemt en open staat voor een gelijkwaardige discussie.

4. Kies het juiste moment om te spreken

Dit is met name belangrijk in een groepsgesprek.

Vaak zie je dat mensen in een groep door elkaar heen beginnen te praten en een gesprek zo niet optimaal verloopt. Probeer daarom het juiste moment te kiezen om te spreken.

Vaak merk je wanneer iemand zijn punt gemaakt heeft als er een kleine stilte valt. Speel hier op in en vervolg het gesprek met jouw standpunt.

Dit zorgt er met name voor dat de aandacht van de gehele groep naar jou wordt verlegd en je zo een maximaal bereik hebt.

beter communiceren in groepen
Luister goed en wacht het juiste moment af om te spreken.

5. Vraag naar de mening van een ander

Zowel belangrijk in één-op-één gesprekken als in groepsconversaties, betrek je gesprekspartners in het gesprek door naar hun mening te vragen.

Door bijvoorbeeld als manager aan je ondergeschikten te vragen hoe zij een bepaald project hebben ervaren, of hoe zij een specifiek probleem zouden aanpakken creëer je het idee van inspraak.

Ze zullen zo meer inzet leveren omdat ze daadwerkelijk in het opstellen van de werkzaamheden betrokken worden, in plaats van slechts bepaalde taken te moeten uitvoeren.

betrek je gesprekspartners in het gesprek door naar hun mening te vragen

6. Vat het gesprek samen

Een erg krachtige techniek in groepsgesprekken is om kort punten samen te vatten.

Probeer van iedere gespreksdeelnemer de beste punten te pakken en deze in een kort verhaal te combineren. Je toont hiermee aan dat je de gespreksleider bent, maar ook dat je naar iedereen luistert en begrip toont voor alle meningen.

Tevens toon je aan door een punt van iemand samen te vatten dat je goed geluisterd hebt naar wat deze te vertellen had.

7. Wees kort maar bondig

Vrijwel iedereen heeft een hekel aan die ene collega die voor uren doorratelt zonder ooit iets nuttigs te vertellen. Zeker wanneer deze persoon dan eindelijk wel eens iets van waarde te bespreken heeft luisteren de meeste al niet eens meer omdat ze geen hoge verwachtingen hebben.

Wees daarom kort maar krachtig. Zorg dat je altijd iets waardevols vertelt en stick to the core.

8. De kracht van stilte

Ook deze mensen ken je ongetwijfeld. Die ene klant die overal iets op te zeggen heeft, ook al is het positief. Iedere zin die je uitspreekt wordt gevolgd door een “mee eens”, “akkoord” of “got it”.

Ook al is dit in essentie natuurlijk goed bedoeld, het wordt door vrijwel de meeste mensen als uitermate hinderlijk ervaren, wat resulteert in het feit dat mensen je uiteindelijk zullen ontlopen.

Wees daarom wanneer het gepast is ook stil en later de ander zijn verhaal doen.

9. Toon expertise, maar overdrijf het niet

Een belangrijk onderdeel van een zakelijk gesprek is ook om aan te tonen dat je weet waar je het over hebt. Een simpele manier om dit te bereiken is bijvoorbeeld om je werk kort te benoemen of te laten zien.

Pas hier echter wel mee op, want dit kan snel worden opgevat als arrogantie. Wees daarom geen Donald Trump door per zin minstens drie keer te noemen dat je de beste bent, maar houd het een klein beetje subtiel.

Wees daarom geen Donald Trump door per zin minstens drie keer te noemen dat je de beste bent

10. Gebruik non-verbale communicatie

Last but not least niet te vergeten, het gebruik van non-verbale communicatie is een zeer krachtige tool om je gesprekken of presentaties een extra boost te geven.

Een simpel knikje wanneer iemand een statement maakt geeft bijvoorbeeld aan dat je het verhaal volgt, en motiveert je tegenspreker om verder te gaan.

Vergeet ook zeker niet te lachen, met een simpele glimlach kun je vrijwel iedereen binnen no-time meer op zijn gemak laten voelen.

Daarnaast versterk je jouw punten met handbewegingen. Je toont zo aan met passie over een onderwerp te spreken waardoor je meer gehoor zult vinden bij je gesprekspartners.

 

Met deze tien punten verbeter je daarom snel je communicatieve vaardigheden. Welk van deze punten is volgens jou extra belangrijk in een gesprek?