Wanneer je goed wilt zijn in je werk, wat dat ook mag zijn. Dan is het essentieel om op de hoogte te blijven van alles wat er in een bepaalde markt of niche gebeurd. Het lezen van vakbladen en online magazines / websites die over jouw niche en vakgebied gaan is dan ook noodzakelijk om op de hoogte te blijven van alles wat er gebeurd.

Nieuwe ontwikkelingen

Een van de belangrijkste redenen om vakbladen te lezen is om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen. Dit ligt natuurlijk ook een beetje aan in welk vakgebied je werkt.

Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld ‘Online Marketing’ Wanneer je werkzaam bent in een branche waarin technologie een essentieel onderdeel is, dan zul je wel begrijpen dat je echt je best moet doen om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen.

Technologie en met name in de online marketing verandert erg snel, dat je als expert in je vakgebied continu moet blijven aanpassen.

Bij bijvoorbeeld een Bakker is dit weer een heel ander verhaal. Hoewel ook bakkers op de hoogte moeten blijven van wat er in hun vak gebeurd gaat dit veel minder snel. Broodbakken wordt namelijk nog steeds gedaan zoals ze dat 5 jaar geleden ook deden.

Toch is het voor aan bakker wel weer goed om op de hoogte te blijven van nieuwe producten die eventueel het bakproces goedkoper zouden kunnen maken. Maar ook op de hoogte blijven van wat je concurrenten doen is essentieel.

Ben je bijvoorbeeld een PSP (Payment Service Provider) En geef je bijvoorbeeld zakelijke creditcards uit. Dan is het ook noodzakelijk om op de hoogte te blijven van alle technologieën. Want ook in deze branche gaat alles erg snel.

Lees kranten

Dus niet alleen het lezen van vakbladen maar ook kranten en lokale kranten dragen enorm bij aan je expertise.

Met name wanneer je een bedrijf runt dat het vooral van z’n locatie moet hebben zoals de bovengenoemde Bakker, maar ook een fietsenmaker, snackbar of supermarkt wil natuurlijk weten wat er in de buurt gebeurd. Niet alleen of er binnenkort een concurrent bij komt in de buurt, zodat je hier alvast op kunt inspelen.

Maar het lezen van met name lokale kranten geeft je ook een goed beeld van wat de lokale buurtbewoners bezighoudt en waar behoefte aan is. Hier kun je goed op inspelen.

Zo kun je in kranten vaak de lokale agenda zien. En inspelen op de verschillende activiteiten door bijvoorbeeld mee te doen of deze te sponsoren. Zo kun je je bedrijf op een positieve manier onder de aandacht brengen van de mensen in de buurt.

Teveel lectuur

Wat je specialisme ook is er is tegenwoordig zoveel lectuur en vakbladen te lezen dat je soms niet weet waar je moet beginnen.

Als bedrijf wilt je natuurlijk op de hoogte blijven van alles binnen jouw specialisme, maar dus ook van wat er in de buurt speelt en dan hebben we het nog niet eens over de financiële kant van het ondernemen gehad.

Je kunt niet alles lezen en zult daarom een keuze moeten maken in welke tijdschriften, kranten en vakbladen je leest.

Proefabonnementen

Daarnaast kan het lezen van vakbladen een dure aangelegenheid worden. Zeker wanneer dit er meer dan een wordt.

Een idee is daarom om eens te kijken naar proefabonnementen op kranten en tijdschriften. Je kunt dan tegen een zeer laag tarief een vakblad of krant naar keuze uitproberen voor een aantal weken. Op deze website vind je een mooi overzicht van alle proefabonnementen op zowel kranten, tijdschriften als vakbladen.

Zo kun je goedkoop meerdere uitproberen zonder dat het je een fortuin kost en op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen en nieuws uit jouw branche en buurt.

Websites & RSS

Ook op het internet zijn gigantisch veel websites in alle vakgebieden te vinden. Je kunt makkelijk verdwalen in alle content die er op het internet te vinden is. Wat je wilt is alle ontwikkelingen en nieuws volgen. Wat je niet wilt is hier teveel tijd aan kwijt te zijn.

Het beste wat je kunt doen om websites in jouw specialisme te volgen is. Een fijne selectie maken van websites waarvan je vind dat ze kwalitatieve informatie bieden.

Bookmark deze website en kijk elke dag even of er nieuwe artikelen zijn bijgekomen die je interesse wekken.

Mocht je nu toch nog veel websites hebben geselecteerd. Dan kun je overwegen om een RSS feed te gebruiken. Hiermee kun je berichten van bepaalde websites op onderwerp selecteren.

Je krijgt dan een persoonlijke feed bijvoorbeeld in je e-mail. Van alleen de berichten met het onderwerp van interesse. Het voordeel hiervan is dat je niet meer zelf hoeft te zoeken of te kijken of er nieuwe berichten zijn.

Je krijgt alle nieuwe berichten en artikelen zo in je inbox gepresenteerd.

Beurzen en congressen

Natuurlijk is het lezen van kranten en vakbladen niet de enige manier om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen binnen jouw sector. Hoewel het wel de makkelijkste, goedkoopste en minst tijdrovende manier is.

Kun je ook zo nu en dan een beurs bezoeken. Dit is niet alleen een goede plek om de laatste ontwikkelingen en technologieën te zien. Maar ook om te netwerken en eventueel nieuwe klanten te werven.

Dan komen we toch weer terug op de vakbladen en nog een reden waarom het lezen van kranten en vakbladen je goed kunnen helpen met het runnen van een bedrijf.

Deze beurzen worden namelijk hierin vermeld en zo blijf je ook op de hoogte van de aankomende beurzen die je zou willen bezoeken en de moeite waard zijn.