Vroeger werd in het bedrijfsleven de telefoon hoofdzakelijk gebruikt voor het beantwoorden van vragen van (potentiele) klanten door de receptie, het onderhouden van klantcontact en het benaderen van nieuwe klanten.

Een en ander gebeurde toen nog via een vaste telefoonlijn waarbij de receptioniste je doorschakelde naar de directeur of degene die je wilde spreken. Later kregen de werknemers die veel contact hadden met klanten hun eigen vaste lijn op kantoor waarop ze rechtstreeks waren te bereiken.

Door de opkomst van de mobiele telefoon is zo goed als iedereen tegenwoordig mobiel bereikbaar, zowel privé als zakelijk. Wel is het zo dat veel mensen een apart mobiel nummer hebben voor hun zakelijke contacten omdat ze privé en zakelijk graag gescheiden houden. Ze hebben dan via de werkgever een smartphone gekregen waarmee ze dus vooral zakelijk mogen/kunnen bellen.

Veel smartphones verkocht

Juist omdat door de opkomst van de smartphone met internetabonnement mobiel werken steeds toegankelijker is geworden, zijn er veel sites op internet te vinden die een vergelijking maken waar je bijvoorbeeld het goedkoopste sim only abonnement kunt afsluiten. Je kunt tegenwoordig ook kiezen uit heel veel verschillende smartphones, al dan niet in combinatie met een (zakelijk) abonnement.

Onderweg werken

Omdat ook iedereen tegenwoordig een wifiverbinding kan hebben om zakelijk op een laptop of tablet te kunnen werken, is mobiel werken steeds eenvoudiger geworden. Want met een laptop met draadloze internetverbinding en een smartphone met internetabonnement kan echt op iedere locatie worden gewerkt. Die flexibiliteit is handig en zeer efficiënt te noemen. Er komen dan ook nog eens steeds meer voorzieningen die mobiel werken vereenvoudigen. Zo zijn er op veel plaatsen onderweg, zoals op tankstations en wegrestaurants, wifispots beschikbaar waar je dus gratis gebruik kunt maken van internet om te werken. Daarnaast wordt ook de tablet steeds meer gebruikt om (mobiel) op te werken onderweg.

Hogere arbeidsproductiviteit?

Juist die vrijheid om te kunnen werken wanneer en waar je maar wilt schijnt de arbeidsproductiviteit te verhogen. Werknemers zijn toch meer ontspannen omdat ze een bepaalde vrijheid voelen om te kunnen werken op de manier die ze zelf willen. Wel moet natuurlijk in de gaten gehouden worden of de kwaliteit gewaarborgd blijft en dat de werknemers de discipline hebben om het werk ook op tijd af te ronden. Maar een en ander is natuurlijk vrij eenvoudig te monitoren en te controleren. Uit onderzoek is gebleken dat een op de vier bedrijven personeel in dienst heeft dat onderweg werkt voor het bedrijf. Sommigen zelfs het grootste deel van de werktijd.