Voor IT’ers is de moderne auto meer dan een voertuig. Door informatietechnologie zijn auto’s ‘connected’ met internet. En sensoren en software maken de zelfrijdende auto mogelijk. Maar als IT’er kijk je misschien óók door een andere bril naar auto’s; als leaserijder. Daarnaast maken veel IT-managers en IT-professionals in de detachering gebruik van een leaseauto. 

1. Aantal leaserijders

Volgens schattingen van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) bedraagt het aantal leaseauto’s in Nederland 798.000 (Bron: VNA-lease 2016). Veel medewerkers in de IT-sector beschikken over een leaseauto. IT’ers die gedetacheerd zijn bij een opdrachtgever gebruiken de leaseauto voor het dagelijkse woon-werkverkeer. Bij veel IT-managers is de auto van de zaak onderdeel van de arbeidsvoorwaarden.

2. Bijtelling

Bij de keuze van een leaseauto speelt de cataloguswaarde van de auto een belangrijke rol. Dit is de basis voor de fiscale bijtelling. Rijd je jaarlijks meer dan 500 kilometer privé met een leaseauto, dan betaal je belasting over het privégebruik. Met ingang van 2017 is dat 4% (elektrische auto’s) of 22% van de cataloguswaarde. Dit bedrag wordt bij het inkomen opgeteld, en hierover betaal je belasting. (Bron: Belastingdienst)

Op die fiscale regel heb je geen invloed, maar wel op de cataloguswaarde. Uiteraard door een goedkopere auto te kiezen, maar ook door opties zorgvuldig te kiezen. Hoewel veel auto’s tegenwoordig compleet zijn uitgerust, kies je misschien voor aanvullende opties zoals metaallak, leren bekleding of climate control. Ook is het mogelijk de velgen aan te passen. Doordat deze opties in de fabriek worden aangebracht, wordt de cataloguswaarde van de auto verhoogd. Hiermee stijgt dus ook het bedrag waarover je belasting betaalt.

3. Accessoires

Leaserijders maken hierom de afweging tussen gewenste opties en de bijbehorende cataloguswaarde. Wat ook een mogelijkheid is, is dat accessoires door de dealer worden geïnstalleerd na aflevering van de auto. Dit heeft geen invloed op de cataloguswaarde. Je hebt dan eenmalig kosten, en niet gedurende de hele looptijd van het leasecontract. “Lease maatschappijen verwerken dat dan soms in de maandelijkse kosten, waardoor je niet zelf in 1 keer met hoge kosten opgescheept zit en je kan toch honderden euro’s goedkoper uit zijn dan het direct bij de dealer te doen”, aldus Paul van Wheelpoint die aangeeft dat velgen voor Lease auto’s erg populair zijn.

Bij de keuze tussen opties of accessoires ben je natuurlijk wel afhankelijk van wat na oplevering van de auto mogelijk is. Een trekhaak kan ook achteraf eenvoudig geïnstalleerd worden. En dat geldt ook voor lichtmetalen velgen. Maar metaallak, of een glazen panorama dak zijn opties waarvan het duidelijk is dat het beter is om ze vóór fabricage van de auto al te kiezen.