Heb jij op de werkvloer een werkgever die EHBO of BHV kennis heeft? Als werkgever ben je verantwoordelijk voor de organisatie van eerste hulp op de werkvloer. Wat moet je hiervoor regelen en wat is het verschil tussen EHBO en BHV? Je leest het in dit artikel.

Wat is het verschil tussen EHBO en BHV?

De afkorting EHBO staat voor Eerste Hulp Bij Ongelukken. Met EHBO probeer je om bij een ongeval verdere schade aan het lichaam van het slachtoffer te voorkomen. De afkorting BHV staat voor Bedrijfshulpverlening.

Bedrijfshulpverleners zijn gewone medewerkers die, wanneer er iets gebeurt, actie kunnen ondernemen. De taken van een BHV’er bestaan uit meer dan EHBO verlenen. Hij of zij moet bijvoorbeeld ook een brand kunnen blussen, medewerkers alarmeren en het gebouw snel kunnen ontruimen.

Het verschil tussen EHBO en BHV is dus als volgt. Als BHV’er moet je verschillende dingen kunnen waaronder de basisvaardigheden EHBO. In een BHV cursus krijg je training in verschillende levensreddende hulp. Zo moet je bijvoorbeeld ook een brand kunnen blussen waar dit bij een EHBO cursus niet aan bod komt.

Verplicht: BHV’er op de werkvloer

Ben je ondernemer en heb je personeel in dienst? Dan ben je verantwoordelijk voor het regelen van EHBO voorzieningen op de werkvloer. Gebeurt er op de werkvloer een ongeluk met een medewerker (of een klant) of wordt iemand onwel, dan bent u verantwoordelijk voor de snelle handelingen tijdens de desbetreffende situatie.

Waarvoor bent u verantwoordelijk in het geval van een ongeluk of onwel wording van een werknemer:

  • Professionele en snelle hulp
  • Vervoer naar een ziekenhuis of bijvoorbeeld huisarts (zorg dus altijd dat er een auto binnen handbereik is)
  • Contact met professionele hulp (bijvoorbeeld 112) wanneer dit nodig is

Wijs een contactpersoon aan

Als bedrijf ben je verantwoordelijk voor een aanwezige BHV’er. Hoeveel BHV’ers er aanwezig moeten zijn op de werkvloer is afhankelijk van de grootte van het bedrijf.

Tot 2007 was het verplicht om per 50 medewerkers één BHV’er te hebben. Dit is echter aangepast en een bedrijf is nu zelf verplicht in te schatten hoeveel BHV’ers er nodig zijn op de werkvloer.

Zo is het te verwachten dat er bij een online marketingbureau minder bedrijfsongevallen voorkomen dan bij een autogarage.

Je bent als werkgever verplicht om altijd één BHV’er op de werkvloer te hebben. Hou hierbij dus ook rekening met ziekte en vakantie.

Bedrijfsongeval of ziekte bij ZZP’er

Een bedrijfsongeval kan uiteraard ook voorkomen als je ZZP’er (Zelfstandig Zonder Personeel) bent. Voor je eigen risico en gezondheid is het slim om een BHV of EHBO cursus te volgen zodat in het geval van een bedrijfsongeval je zelf levenshulp kan uitvoeren of hulp in kan schakelen.

Door een bedrijfsongeval is het mogelijk om langere tijd arbeidsongeschikt te worden. Het is daarom aan te raden om een Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) af te sluiten. Kijk bijvoorbeeld eens op de website van Cheapp.nl voor de regeling rondom een AOV.