Social Return is een begrip wat je misschien beter kent als Social Return on Investment. Het is een heel erg ruim begrip en dat zorgt ervoor dat er eigenlijk meerdere definities te onderscheiden zijn. Hierdoor kan de term zelf ook op verschillende manieren uitgelegd worden. In dit artikel gaan wij voor de volledigheid uit van de definitie die de overheid aan dit begrip gekoppeld heeft.

Wat de overheid zegt over Social Return

De overheid zegt dat Social Return een heel doel op zich heeft. Dit doel is namelijk om de arbeidsparticipatie te vergoten bij mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Social Return wil deze mensen weer dichter tot de arbeidsmarkt brengen. Sinds 2011 is Social Return helemaal van kracht. En dat wil zeggen dat bedrijven als zij een aankoop doen van 250.000,- euro of meer hier mensen bij moeten betrekken die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. De overheid heeft ervoor gekozen om de gemeenten hier zelf invulling aan te laten geven. In principe wordt in elke gemeente de Social Return dus anders uitgevoerd. Vaak is de drempel van 250.000,- euro lager bij de lokale gemeentes. De gemeentes mogen deze regel dus helemaal zelf toepassen en daarmee kunnen zij het ook zelf concreet maken.

Meerwaarde van de Social Return bij bedrijven

Social Return kan een hele grote meerwaarde hebben bij bedrijven, maar het ligt er hierbij aan hoe zij hier zelf mee om gaan. Ze moeten er nog wel zelf voor werken. Er zijn echter wel een aantal voordelen die zeer interessant zijn voor bedrijven. Met Social Return creëer je bijvoorbeeld zelf publiciteit. Deze publiciteit is natuurlijk gratis, wat het nog interessanter maakt. Ook zorg je er met Social Return voor dat een bedrijf een ‘maatschappelijk gezicht’ krijgt. Daarnaast krijgen de medewerkers van het bedrijf hierdoor de mogelijkheid om zichzelf professioneel verder te ontwikkelen.