Als bedrijf of ondernemer kun je al jaren niet zonder internet. Niet alleen om informatie te vinden of te communiceren, maar ook zeker om nieuwe klanten te vinden en zichtbaar te zijn voor de buitenwereld. Een bedrijf zonder website is al lang niet meer van deze tijd. Sterker nog: je kunt als bedrijf beter een website en emailadres hebben dan een telefoonnummer.

Zonder internet ben je nergens als ondernemer

Wil je succesvol worden online, dan heb je een hoop werk voor de boeg: hoog scoren in Google, sociaal aanwezig zijn, succesvolle advertentiecampagnes opzetten en ga zo maar door.

Wil je een beginnetje maken? Check dan deze vijf stappen.

1. Optimaliseer je website en zorg voor overzicht

De kans is tegenwoordig groot dat de eerste indruk van een potentiële klant plaatsvindt wanneer ze je website bekijken, zeker in de dienstensector. Net als in het echte leven, wil je ook online een zo goed mogelijke eerste indruk acherlaten.

Maar hoe doe je dit?

Zorg voor een overzichtelijke website. Een sterke website heeft een goede balans tussen simpliciteit en verfijndheid die je website samen een professionele uitstraling geven.

Maar hier blijft het niet bij!

Je wilt natuurlijk ook dat je website goed gevonden wordt in Google. Het werk hiervoor begint op je eigen site. Zorg voor goede, liefst lange teksten die de bezoekers helpen verder te komen. Gebruik de juiste kopteksten en vermijdt teksten die ook elders op het web letterlijk te vinden zijn.

2. Sociale media echt nodig? Ja!

Sociale media is een must. In deze tijden verplaatsen steeds meer mensen zich naar sociale media voor het laatste nieuws en informatie over onderwerpen en bedrijven. Zit je niet op deze sociale media, dan kun je dus geen invloed  uitoefenen op de beeldvorming rond jouw onderneming in deze media.

Geen sociale media hebben is hetzelfde als verkoopmedewerkers hebben die niet kunnen praten

Er is geen enkele reden om als onderneming geen sociale media te hebben. Natuurlijk hoef je niet op alle media actief te zijn, maar een Facebook-, Twitter- en, wanneer het relevant is, een Snapchat- en Instagramaccount is altijd waardevol.

3. Verdiep je in SEO of laat dit voor je doen

SE-wat? SEO! Oftewel: Search Engine Optimization. SEO is simpelgezegd hoog komen in de resultaten van Google. Iets dat voor vrijwel ieder bedrijf essentieel is voor de verkoop. SEO is een compleet vakgebied dat je niet – eventjes – leert. Toch is het goed om de basics te leren kennen als bedrijf.

Waarom? Dat zal ik je vertellen:

Dit helpt je om een idee te krijgen waar je nog progressie kan boeken. Ook kan het je helpen te begrijpen wat een SEO-bedrijf aan het doen is wanneer je hen inhuurt. Zonder SEO ben je niet vindbaar op Google. Waar wacht je dus op?

4. Zorg voor voldoende contactmogelijkheden

Bezoeken potentiële klanten je website, dan kan het zijn dat ze nog met vragen zitten en deze aan je willen stellen. Afhandeling van deze vragen kan het verschil zijn tussen een lucratieve verkoop en geen klant. Zorg er dus voor dat klanten je snel en eenvoudig kunnen berekenen.

Je zorgt er op de volgende manier voor dat je online bereikbaar bent:

Plaats de contactpagina prominent op je website. Het mag niet langer dan 3 seconden duren voor de bezoeker om je contactinformatie te vinden. Op deze contactpagina zet je tenminste je telefoonnummer, emailadres en eventueel bezoekadres, maar het liefst nog wat meer. Idealiter zet je een live-chat op, waar bezoekers tijdens kantooruren (en misschien zelfs daarbuiten) direct contact krijgen met een medewerker.

5. Optimaliseer je advertentiecampagnes

Online adverteren lijkt in eerste instantie eenvoudig en snel opgezet. Dat is in zekere zin wel zo, maar het feit dat de advertenties snel opgezet zijn, wil niet zeggen dat ze ook goed opgezet zijn.

Slecht opgezette advertentiecampagnes kosten meer geld dan ze opleveren

Het voordeel van digital advertising is dat vrijwel alles volgbaar is met data. Dit bied je de mogelijkheid om precies te zien welke advertenties je geld opleveren en welke je met name geld kosten. Denk over de analyse van data niet te licht: het kan je duizenden tot wel honderdduizenden euro’s opleveren of juist kosten.

Hoe analyseer ik die data dan? Tja, dat is nog een ding:

Het analyseren kan lastig zijn en is net als het eerder genoemde SEO weer een apart vakgebied. Ook hier geldt echter dat de basics vrij eenvoudig te leren zijn en je toch al flink wat kunnen opleveren. Wil je de advertentiecampagnes écht optimaliseren, dan doe je er goed aan een expert aan te nemen of in te huren.

Heb je al deze 5 stappen gevolgd? Ja? Dan kan het bijna niet anders dan dat je vindbaarheidinkomsten en imago versterkt zijn. Eens?