Prachtig zo een brede carrousel op je website met verschillende professionele afbeeldingen er op. Het maakt je website helemaal af. Elke afbeelding maakt duidelijk naar welke pagina hij door linkt. Maar is het wel zo duidelijk als jij denkt? Na je sollicitatie op die vette online marketing vacature ben je aangenomen voor de functie. Nu ben jij verantwoordelijk voor de website en wil je het natuurlijk wel goed doen.

Haal die carrousel er af! Nu!

Is de bovenstaande kop duidelijk? Carrousels lijken leuk maar zijn een killer voor je conversies. Kijk maar naar je eerdere resultaten toen je hem nog niet had. Het punt is dat ze je bezoeker in verwarring brengen. Voor jou lijkt het duidelijk wat het doel is van je slides, maar vaak is het voor je bezoeker een wirwar van afbeeldingen. De bezoeker zoekt wanhopig naar een hoofdmenu maar raakt volledig afgeleid. Alhoewel al veel onderzoeken hebben aangetoond dat carrousels absoluut niet goed zijn voor je conversie, blijven er website komen met deze slideshow.

Een carrousel heeft de volgende effecten op je bezoeker:

  • Je ogen reageren op beweging, ze volgen de halve pagina grote afbeeldingen die constant veranderen. Door deze reactie mist men volledig de boodschap achter de afbeeldingen en verliest de focus.
  • Met te veel boodschappen op een webpagina bereik je niets. Je bezoeker begint met lezen op de eerste slide en halverwege de zin komt de volgende slide. De bezoeker probeert nog de zin af te lezen.. maar tevergeefs. Vaak gaan carrousels zo snel dat het onmogelijk wordt om duidelijk een boodschap over te geven.
  • Banners zijn irritant en helaas worden carrousels vaak met banners geassocieerd. Mensen besteden er niet eens meer aandacht aan. Waardoor men jouw mooie afbeeldingen en moeite overslaat.
  • Neemt veel ruimte in op je website waardoor de laadtijd drastisch achteruit gaat. De bezoeker heeft niet het geduld om te wachten totdat jouw website eindelijk geladen is en gaat op zoek naar een andere website.

Vervang je carrousel door de ouderwetse statische banner met een goede ‘call to action’. De conversies zullen omhoog schieten.

Wanneer kan je wel een carrousel gebruiken?

Toegegeven, carrousels zijn niet in alle gevallen slecht. Websites die graag een gevoel willen achterlaten en voor visuele ondersteuning, bijvoorbeeld fotografen. Als je dan toch een carrousel wil gebruiken zorg dan dat de gebruiker ‘in control’ is. Dit kan door middel van een navigatie. Ook is het van belang dat er niet te veel poespas aan de site zit. Let wel op dat de mobiele versie goed wordt gecheckt en anders op een andere manier wordt ingevuld.

Overtuigd? Je kan altijd nog een online marketing traineeship volgen.