Veel mensen proberen geld te verdienen met een webshop. Met nadruk op proberen. Slechts een enkeling is succesvol. Het opstarten van een webshop is niet makkelijk. Het vereist grote discipline en doorzettingsvermogen. Hoewel er al miljoenen webshops bestaan is het goed mogelijk om een succesvolle webshop te starten.

Begin bij de basis

Voordat je een webshop gaat beginnen is het belangrijk om te beseffen waar je aan begint. Het opbouwen van een succesvolle webshop is vaak een meerjaren plan. Dit kan gepaard gaan met frustraties en irritaties. Maar ook blije en trotse gevoelens bij het verwelkomen van je eerste klant.

Heb je geen flauw idee hoe je moet beginnen is het verstandig om eerst de basis te leren. Waar je allemaal op moet letten bij het starten van een webshop is niet in een aantal zinnen uit te leggen. Wil je bijvoorbeeld zelf alle touwtjes in handen hebben of ben je genoodzaakt bepaalde zaken uit te besteden?

De ultieme webshop

Er zijn een aantal “eisen” waar de perfecte webshop aan moet voldoen. Voldoet je webshop aan deze eisen wordt je webshop gegarandeerd succesvol. Deze eisen vatten we samen in de afkorting NECST:

Need

De basis van elk succesvol bedrijf is het invullen van de “need”. Er moet vraag zijn naar jouw product of dienst. Er bestaan bijvoorbeeld tienduizenden blogs over voeding. Het starten van een blog over voeding heeft alleen zin als je boven de concurrentie uitsteekt. Iets wat er voor zorgt dat bezoekers naar jouw blog gaan en niet naar de concurrentie. En dat is best lastig als er al tienduizenden blogs over voeding bestaan.

Dit is voor een webshop niet anders. Het heeft geen zin om een idee van een andere succesvolle webshop te kopiëren. Je moet op zoek gaan naar dat ene stukje extra wat de concurrentie niet heeft. Je kunt geen succesvolle webshop starten zonder de “need” in te vullen. De need kun je vinden door vele blogs, forums en websites door te spitten. Op zoek naar wat de consument wil maar de concurrentie niet kan bieden of nog niet aan heeft gedacht.

Entry

De moeilijkheidsgraad van je webshop is ook een belangrijk onderdeel. Je kunt bijvoorbeeld een standaard webshop pakket nemen en producten aan gaan bieden. Maar dit kan een willekeurige andere persoon ook gaan doen.

De entry level moet hoog zijn. Hoe specifieker jouw webshop is hoe moeilijker de concurrentie dit na kan bouwen. Vergelijk het met het kopen van een ticket in een willekeurige loterij. Doordat iedereen heel makkelijk een loterij ticket kan kopen is de entry erg laag. Maar daar staat tegenover dat vrijwel niemand iets wint.

Control

Bij het bouwen van de ultieme webshop ben je vrijwel volledig zelf in control. Je kunt een standaard webshop pakket nemen maar eigenlijk ben je dan volledig afhankelijk van iemand anders. Stel je webshop werkt niet meer op zondagavond. Wie gaat jou op dat tijdstip helpen? Of ben je de eerstvolgende in de wachtrij van de support afdeling?

De ultieme webshop is volledig in control over zowel de webshop en de producten. Het is dus belangrijk dat je zelf problemen kunt oplossen. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om samen te werken. Ben je bijvoorbeeld niet technisch kun je dit onderdeel over laten aan iemand anders die er wel goed in is.

Je kunt het beste je eigen producten verkopen. Zo kun je zelf de marges bepalen maar ook de prijs. Alleen dan ben je volledig zelf in control over je eigen producten.

Scale

“Think big” is een belangrijke factor bij het bouwen van de ultieme webshop. Waarom zou je klein blijven? In Nederland leven 17 miljoen mensen. In de rest van de wereld 7.5 miljard. Denk aan een lokale koffie verkoper of starbucks. De eenmanszaak die hamburgers verkoopt  om de hoek en McDonald’s.

Hoe groter je denkt hoe meer geld je kunt verdienen. Dat wil niet zeggen dat je direct in alle landen een webshop moet beginnen. Zorg voor een systeem wat je simpelweg kunt kopiëren. Vervolgens hoef je alleen maar de taal af te stemmen op het betreffende land. Als jouw product succesvol is in Nederland, waarom dan niet in de rest van de wereld?

Time

De ultieme webshop is tijdloos. Dat wil zeggen dat je automatisch geld verdient zonder dat je hier iets voor hoeft te doen. Oftewel jij ligt lekker op het strand van Aruba en ondertussen verdien je geld met je webshop.

Een webshop waarbij je zelf de pakket afhandeling moet doen is erg tijdrovend. Of als je elke dag mailtjes moet afhandelen om bestellingen af te ronden. Zorg voor een systeem waarbij je zelf niet meer aanwezig hoeft te zijn.

Natuurlijk ontkom je er niet aan om af en toe onderhoud te plegen. Het belangrijkste is dat het hele verkoopproces volledig automatisch plaatsvindt.  

Een webshop in de praktijk

Door het toepassen van NECST vergroot je de kans om succesvol te worden. Dat wil niet zeggen dat een webshop welke niet aan alle eisen van NECST voldoet niet succesvol kan zijn. Denk bijvoorbeeld aan de vele affiliate webshops.

Een affiliate webshop is niet in control. De webshop is afhankelijk van andere bedrijven die de producten aanbieden. De webshop heeft geen invloed op de prijs en marges. Stopt een bedrijf met het leveren van producten heb je wel een probleem.

Het allerbelangrijkste bij het starten van een webshop:

  • Heeft jouw product toegevoegde waarde ten opzichte van de concurrentie?
  • Hoe krijg je jouw product bij je doelgroep (marketing)?

Hoe meer tijd je in je webshop steekt hoe meer je er voor terug krijgt. Geef dus niet op als het even tegenzit. Maar weet waar je aan begint.